Funderingar

Om min manlige grannes dopkort innehåller texten:
"En pojke har tagit klivet in i världen [...] nu väntar hela världen på just dig",
medan mitt dopkort innehåller texten:
"Ett litet flickebarn har anlänt till världen [...] vi önskar dig all lycka",
hur ska jag då någonsin lyckas med att "ta klivet", och väntar inte hela världen på just mig? Eller önskar alla mig bara lycka i livet?
Hur ska jag då kunna ta för mig, när det till exempel kommer till löneförhandlingar, när jag redan som spädbarn fått konstaterat att jag inte "tar klivet" utan jag anländer (med hjälp?) till världen? Väntar inte hela världen på just mig, utan bara på de manliga spädbarnen?
Någonstans måste vi ju börja förändra, varför inte då vid starten? Skippa missvisande könsrelaterade dopkort.

Ps. Dopkorten kommer från precis samma företag, enda skillnaden är färgerna och själva innehållet.

Tack Anne-Catrine Möller. Förlåt om jag stavat namnet fel, är inte så haj på det där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0