Funderingar

Det här med färger kan göra mig himla fundersam. Man associerar oftas rosa till tjejer och blå till killar. Som om färgen symboliserar ens kön.
Om en kille har på sig en rosa tröja pratas det ofta om "bögtröjan". Men om jag som tjej har på mig en blå tröja... vad kallas min tröja då?
Och om en kille skulle äga en rosa mobiltelefon börjar det ryktas om homosexualtitet och att killen i fråga är en så kallad "fjolla". Men om en tjej har en blå mobiltelefon... vad händer då?

Min faster ville gärna köpa en röd tröja till sin son när han var yngre. Hon hade då två alternativ:
1. En tröja från tjejavdelningen
eller
2. En röd tröja med monstertryck

Att hitta en "killtröja" som inte har en "manlig färg" ska alltså vara så svårt. Och om tröjan råkas vara röd, eller kanske till och med rosa, är det ett monster - eller något annat supertufft - på framsidan för att symbolisera hur matcho tröjan är. Hur manlig den är. Killar är tuffa, tjejer är söta.

Hur kan en färg bestämma människors sexualitet? Om om så var fallet: varför är människor så rädda för homosexualitet? Och främst bland killar? "Min son är ingen bög". Get a grip, tiderna har förändrats.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0