Generande framtidsvyer

"Al Gores engagemang i miljö- och klimatfrågor överrenstämmer med kommunens" säger fullmäktige och jag sätter frukosten i halsen. Att Piteå bjuder in USAs fd. vice president är tämligen ett skamligt förslag, med tanke på Piteås fattiga försök inom miljön.
Tidigare i år besöktes Mikael Färm, en av de miljöansvariga inom Piteå kommun, av två elever på Strömbacka. 50 % av besöket bestod av mig själv, i egen hög person. Och jag kan säga att Piteås satsning på miljön är med all säkerhet inte imponerande. Att informera skolor var den mest matnyttiga planen. Färm hade även, utan resultat, försökt övertala sina kollegor att köpa in miljövänliga tjänstebilar. Norrbottniabanan var ett hyfsat försök, men med tanke på att det ligger på (en otroligt) hal is är det ingenting att skryta över.
Majoriten av invånarna i Piteå är konservativt inställda när det kommer till miljöfrågor; först och främst behöver moralen och åsikterna reformeras i vår småstad innan vi välkomnar en Nobelpristagare.
Denne Nobelpristagares film utspelas dessutom främst i bilar och i flygplan. Han må vara lärd, men som sagt: mycket snack och lite verkstad.

Jag börjar längta mig bort härifrån.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0