Snart sjunger vi The Star-Spangled Banner

Det finns en orsak varför jag råkat snubbla över tidningen Mamas hemsida, mama.nu. Martina Haag heter orsaken och hon har en blogg där, som faktiskt är riktigt underhållande.
Hemsidan, å andra sidan, är det pinsammaste jag någonsin stött på.

Exempel från hemsidan:

Hur många kan tänka sig en -08?

Alt. 1 -Jag är redan gravid!
Alt. 2 -Vi satsar för fullt!
Alt. 3 -Jag håller på att övertala mannen!
Alt. 4 -Nej, vi har så det räcker!

Vart finns alternativet "vill inte ha barn"? Neeeejmen guuuud, vem vill INTE ha barn? Det är ju en gååååva att få barn!
Sure, men kanske inte för alla.


"Jag håller på att övertala mannen!" Av fyra, fyra ynka alternativ, tilldelas ett sådant korkat alternativ 25 % av det hela.
Det förstärker enbart den uråldriga tanken på att kvinnor och barn hör ihop, att det bara är kvinnor som vill ha barn och det är kvinnor som ska vara föräldralediga och gå på kafferep och diskutera olika sorters recept. Det förstärker idén om kvinna-barn, man-ekonomi.
Dessutom är hemsidan så himla rosa och gullig, och SY DINA EGNA JULSTRUMPOR! Under kategorin "Papa" ges tips om hur romantiken ska flöda. Alltså, ingenting om att pappa har lika stor del i kalaset som mamma har, ingenting om att det är hans barn också.
Det är mammas barn och pappa får gå till jobbet och sköta pengarna. Mamma och barn går till parken och pratar om varför grannfrun inte tagit ned julgardinerna ännu...
USA och 50-talet ringde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0