Bär inte kort kjol, sminka dig inte för mycket, gå inte hem ensam, drick dig inte berusad

"-Vi ser en mycket tydlig trend i att kvinnor som utsätts för brott är berusade, jag skulle vilja se att de höll en rimligare nivå på sitt drickade" säger avdelningschefen vid Polisen i Norrbotten i dagens PT.

Uttalandets sensomoral: kvinnor som har blivit misshandlade när de druckit alkohol bär en del av skulden, eftersom de tydligen inte hade hållt en rimlig nivå när de druckit.


1. Ligger inte problemet vid att det finns människor som utövar våld överhuvudtaget?
2. Brukar inte den som utövar våld vara alkoholpåverkad och oftast vara man?
3. I artikeln framstår offret som den skyldige; gäller samma uppmanande ("drick mindre, kvinnor") vid våldtäkt?
4. Är Polisen i Norrbotten så pass maktlösa när det kommer till misshandel att de måste uppmana kvinnor att dricka mindre?

Jag antar att Matti Lilja har en del att stå i med idag. Eller han kanske har semester?

Läs artikeln här.


Kommentarer
Postat av: Maja

Jamen jag tänkte exakt samma sak när jag läste artikeln imorse! Hör han inte själv hur det låter?

2008-07-05 @ 15:40:20
URL: http://majaroslund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0