Mount Everest

Jag har alltid velat kunna skriva dikter. Bara kunna leka med orden och bemästra lådan som jag för det mesta tänker inom. "Jag vill inte använda ord som redan har använts" sa Hugo Ball och bara den meningen är storslagen. Med vanliga ord, inga svåra eller invecklade ord, lyckades han skapa poesi, som inte ens var menat att vara poesi.
Men jag kan inte leka med ord. Jag kan inte byta plats på orden utan att få det att se konstigt ut.
Jag har heller aldrig mått riktigt dåligt, som de flesta poeter har gjort, så att jag har kunnat ta dessa känslor och få ned dem på ett papper som en äkta expressionist. Istället väljer jag att kritisera Charlotte Perelli och publicera dialoger (och monologer!) från msn. Undra var mitt fokus ligger...

Enligt mig ger övning inte färdighet inom detta område. Därför har jag bestämt mig för att acceptera läget och presentera andra, som har lyckats med det jag så gärna vill lyckas med.

3.
Jonas Tillman, S:t Eriks gymnasium, Stockholm

Idéer utan substans - episod 7 (felringning?)
När du nästa gång ska ringa någon
skulle du inte då kunna missa alla siffror
och råka hamna hos mig istället?


2. Martina Jensen, Magnus Åbergsgymnasiet, Trollhättan

Fingertoppskänsla
Han log och mumlade att han hade lektion.
 Under de fem sekunder som mina fingertoppar
snuddade vid hans
fick han mig att ångra allt jag gjort
med någon annan än honom

och vinnaren är...


1. Edith Södergran (1892-1923)

Dagen svalnar
Dagen svalnar mot kvällen...
Drick värmen ur min hand,
min hand har samma blod som våren.
Tag min hand, tag min vita arm,
tag mina smala axlars längtan...
Det vore underligt att känna,
en enda natt, en natt som denna,
ditt tunga huvud mot mitt bröst.


Du kastade din kärleks röda ros
i mitt vita sköte -
jag håller fast i mina heta händer
din kärleks röda ros som vissnar snart...
O du härskare med kalla ögon,
jag tar emot den krona du räcker mig,
som böjer ned mitt huvud mot mitt hjärta...

Jag såg min herre för första gången i dag,
darrande kände jag genast igen honom.
Nu känner jag ren hans tunga hand på min lätta arm...
Var är mitt klingande jungfruskratt,
min kvinnofrihet med högburet huvud?
Nu känner jag ren hans fasta grepp om min skälvande kropp,
nu hör jag verklighetens hårda klang
mot mina sköra sköra drömmar.

Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.


Jag älskar Edith.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Ha en trevlig kväll :)

2008-05-21 @ 22:03:46
URL: http://wlisa.blogg.se
Postat av: Anonym

http://sallskapsresan.blogg.se
En ny reseblogg! Gå in och läs och tipsa era vänner! :)

2008-05-21 @ 22:04:27
URL: http://sallskapsresan.blogg.se
Postat av: Anonym

http://sallskapsresan.blogg.se
En ny reseblogg! Gå in och läs och tipsa era vänner! :)

2008-05-21 @ 22:04:57
URL: http://sallskapsresan.blogg.se
Postat av: Zara

Lägg ner nu Alle ;) Din bästa vän är ju fan poet och hon står inte ens på pallen? (syftar inte på mig själv, utan självklart på Jk!)

2008-05-21 @ 22:34:12
URL: http://zarahej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0