Lyckad och fattig med en rätt okej rumpa

När vi människor känner oss framgångsrika och lyckade ser vi med mildare ögon på vår tillvaro. Det finns flera undersökningar som tyder på detta och hade jag varit duktig hade jag presenterat några av dem. Oduktigt nog nöjer jag mig med att enbart hävda detta, utan några som helst faktaunderlag.

Enligt en av dessa, i detta inlägg anonyma, undersökningar visades ett experiment som hade tillämpats någonstans i världen. Tippar på USA, det mesta verkar hända där. Experimentet tedde sig på följande vis: varannan människa som använde sig av en telefonautomat fick tillbaka sin växel, medan hälften av de omedvetna försökspersonerna inte fick det. När automatanvändarna gått ur ur båset tappade en förbipasserande människa hela sitt bokmanus och papprena fångades omedelbart av vinden. Hundratals ark flög omkring. De som fått tillbaka sin växel började genast hjälpa papperstapparen. Men ingen (!) av de som tappat sin växel i automaten hjälpte till. De gick sin väg och lämnade tapparen åt sitt öde.
    Intressant.

I vanlig ordning utgår jag från mig själv och hittar massor med situationer som liknar det nyligen beskrivda experimentet. Jag fastnar särskilt mycket för denna: på vägen till och logiskt nog från skolan finns en liten ICA-butik. Denna butik påstås vara Sveriges dyraste. Dagar då vi har haft seminarium och jag har svarat rätt på många frågor, lyckats formulera mig bra och varit allmänt säker på mig själv smiter jag jämt, jämt, jämt in i butiken för att köpa något. Det kan vara något extra gott men egentligen onödigt till middagen, mer frukt trots att skålen är sånär som full eller Daniels favoritgodis. Jag skuttar in i Sveriges dyraste ICA-butik och köper något, trots att det är en månad kvar innan nästa inkomst och jag har lite pengar kvar. Men jag är ju lyckad, inte fattig. Kläderna sitter dessutom snyggt, håret luktar gott och det är lite skitigt hemma, men gud vad fint vi har fått det.
    När jag har haft en dålig dag ser jag inte ens butiken. Då går jag hem och har lite pengar, smutsigt hem och ful rumpa. 
    Intressant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0