Pilutta dig.

Det är relativt lätt att se vem som är student eller inte i Uppsala. Först och främst finns vissa områden som är uteslutande studentbebodda, men även klädstilen är rätt skvallrande. Vi har:


1) Den som alltid varit ordförande i elevrådet som har ryggsäck (OBS! Inte Fjällräven) och gympaskor. Kännetecken: ofärgat hår, instoppad tröja och anteckningsblock.
2) Den som läser juridik eller ekonomi och som har kläder likt ett företagsmonster men vars ansikte berättar den egentliga åldern, som är typ 19. Kännetecken: portfölj, kavaj, igenknäppt marinblå cardigan, liten kam i portföljen för att kamma till håret på rasten.
3) Den som läser humaniora och som har den där stilen som jag vill, men inte vågar, ha. Det är lite lager på lager, höga och urtvättade jeans, den absolut mest unika tröja du någonsin sett som fanns längst in i second hand-butiken som låg en miljon mil utanför stan. Kännetecken: sliten Fjällräven-ryggsäck, röda läppar, upprullade byxor och stora låtsasglasögon.
4) Den som tillhör ett ungdomligt politiskt parti. Stilen är beroende av respektive partis ideologiska ståndpunkt, men rent allmänt finner vi antingen vänsteraktivister som tar varenda liten chans de får att berätta om sin åsikt angående det kapitalistiska samhället, eller den stela högerinriktade parfymdoftande diplomaten.
Notering: Oscar Linnros-frisyr kan förekomma både bland student 2) och 3).


Här kommer inläggets syfte: När jag häromdagen traskade längs min gata pratade jag med min vän Fanny i telefon, som berättade att hon äntligen fått en lägenhet. Jag bryter ut i ett glädjerop i falsett. Det är ingen egenskap jag är särskilt stolt över men jag blev väldigt glad för min vän, som varje människa som äger ett hjärta hade blivit. Precis då går ett studentpar från grupp 2) förbi. En kille och en tjej. Två sekunder efter vi passerat varandra och jag utbrustit i ovan nämnda rop, härmar killen mig. Han tar sig friheten att förlöjliga min person. Han är student. Påläst. Framtida akademiker. Intellektuell.

Jag gör det enda man i den situationen kan göra: Räcker ut tungan och blåser hårt, så att ett högt pruttljud träffar gatumobbaren i bakhuvudet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0