Pavlov och hans hundar

Sedan jag flyttade hemifrån har jag börjat se på jullovet med helt andra ögon. Oavsett folkbokföring har högtiden alltid varit den bästa tiden på året för mig, men sedan jag lämnade Norrland har den blivit extra glittrande. Snön och minusgraderna med det tillhörande rinnande snoret under utomhusvistelser är givetvis bidragande, så även familj, hund och en frys full med älg. (OBS! Ja, jag har tidigare uttalat mig om att jag är less på älg, men det är bara för att jag ätit det för mycket, inte för att jag ogillar smaken.) Men det finns en till liten detalj som gör ledigheten extra speciell, nämligen det legitimerade TV-nötandet. Under julen slipper vi inomhusnördar solbrännetvång, Rosé-hets och nattbadsförslag. Vi får ta på oss det vi gillar bäst, det vill säga mjuka byxor med utöjbar midja, och bara låta fingret smeka zapp-knappen. Saken blir inte sämre av att mamma och pappa har en massa TV-kanaler, exempelvis TV3 och Kanal 5 (i Uppsala avnjuter vi ett förnuftigt public service-utbud och ovan nämnda kanaler räknas därmed som en lyxighet). Bara för att jag får och kan, sitter jag allt som oftast och fräter min hjärna med den enorma mängden realityserier av amerikanskt ursprung som dessa kanaler är så omåttligt förtjusta i.

 

Så hamnar jag mitt i Top Model säsong femtioelva. Jag dras raskt tillbaka högstadiet, då utseendet var så känsligt och så oerhört viktigt. Inte så konstigt att programmet slukade nästan hela skolan med hull och hår, utan kritiska invändningar. Programmet är fortfarande sig likt men nu ser jag på det med lite andra ögon, och märker att Tyra Banks och hennes lärlingar går att liknas vid Pavlov och hans hundar.

 

I varje säsong av Top Model finns ett pris, typ ett kontrakt med något sminkföretag eller liknande. I slutet av varje avsnitt nämner fröken Banks detta pris och modellernas ansiktsuttryck inzoomas och deras ögon vidgas till stora klot, de öppnar munnen och nickar uppskattat och tacksamt för sig själva. Som om de aldrig hört talas om tävlingens makalösa pris tidigare. Det är just det momentet som för tankarna till Pavlovs experiment. Så fort Pavlov drog fram ringklockan började hundarna dregla och så fort Banks säger "A contract... with... COVERGIRL... worth... one... HUNDRED... THOUSAND... DOLLARS!" vidgas ögon, munnar öppnas och huvuden nickar. De har hört priset i en miljon avsnitt tidigare, hur kan de fortfarande reagera på samma sätt? Finns ingen annan förklaring. De är hundar.

 

PS. Jag tror och tycker inte att de är hundar, det är bara programmets elaka producent som vinklar scenerna på det sättet. Vem är producent? Tyra Banks.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0